28 Eylül 2011 Çarşamba

Kış İçin Hazırlıklar..

Çocukken en sevdiğim ritüellerden biri annemin kış gelmeden önce yaptığı hazırlıkları izlemekti.Önce tarhana yapılır, evde bir odaya yayılan çarşaf üstünde kurutulurdu.Tarhananın bir kısmı yaş olarak buzdolabında saklanırdı.Daha sonra bir kaç komşu ve akraba bir araya gelip, makarna kesilirdi.Onların yanında erişteleri kesmeye bayılırdım.Bunlarda yine temiz çarşaflar üzerinde kurutulurdu.Hamurun bir kısmı da küçük üçgeneler şeklinde kesilip, fırınlanırdı.Bugün bile üçgen makarnanın lezzetini hatırlıyorum.Daha sonra da turşular kurulur, domatesler konserve yapılırdı.Yıllar geçti, her sonbahar annem bütün işlerinin yanında hepsini yapıp, bize göndermeye devam etti.Çocuklarım onun tarhanasıyla büyüdü, hala salatalık turşusunu yemeye bayılıyoruz.
Bunlar da yazlıkta bizim için kuruttuğu biberler ve patlıcanlar.
O kadar dediğim halde beni beklememiş, kendisi yapmış.Bende gelince fasulye ve kabak kuruttum.Bu sene bamyaya sıra gelmedi.Geçen hafta sonunda da eşim ile birlikte domatesleri şişeledik.Ege tarafında sık yapılıyor ama Ankara'da bu yöntem pek bilinmiyor.Önce soda şişelerini makina da yıkadım.
Sonra domatesleri rondoda ezip, tuz koydum.İstenirse kırmızı biberde konuluyor.Sonra makinası ile kapaklarını taktık ve  tekrar makina da yıkadık. 

Her şişe bir kullanımlık ve bu şekilde hiç bir şey olmuyor.40 şişe yapmışız, bu hafta sonu 30 daha yapmamız lazım.Geçen hafta sonu da yeşil fasulye, şeftali ve barbunye hazırlayıp buzluğa attım.Yeşil fasulyeyi bir kaç senedir yağda çevirip koyuyorum poşetlere.Bir de üstü kırmızı çizgili fasulyeleri seçiyorum.Çok lezzetli oluyor.Tavsiye ederim.Benden de kış hazırlıkları  bu kadar...

25 yorum:

  1. soda şişelerine kapakları nasıl yaptığınızı da anlatır mısınız?

    YanıtlaSil
  2. kış hazırlıklarınız berektli olsun soda şişesinde kış hazırlığını ilk defa gördüm bende garnitür şişelerine koyuyorum onlarda tek kullanıma uygun oluyor ama bu soda şişelerini bir özelliğği olmalı koyu renk oldukları için olabilir mi

    YanıtlaSil
  3. Kapaklar açık halde satılıyor Serendipity.Ankara da görmedim, biz Alaşehir'den almıştık. Kapakları sıkarak oturtmak için mekanik bir alet var.Bu hafta sonu kapakları takarken resmini çekeyim.

    Canancığım bunlar bildiğin soda şişeleri.Beypazarı ve Sarıkız markasının sade sodalarından.Ben küçük gazoz şişelerine de koydum.Camın rengi önemli değil.Kapağı iyi sıkmak lazım, bir de yapmadan önce ve sonra şişeleri ısıtmak gerekiyor.

    YanıtlaSil
  4. Aşamalar dikkat edilirse bu şişeler asla fire vermiyor arkadaşlar.Birde yaza kadar dayanıyor.Mevye özü de yapılabilir ama ben denemedim.

    YanıtlaSil
  5. Her defasında şişeleri attığıma nasıl pişman oluyorum Nazan :(
    Afiyetle tüketin inşallah canım.

    YanıtlaSil
  6. Bu şişelerle yaptıklarını ben de duymuştum ama hiç denemedim açıkcası. Klasik kavanoza alışmışım ya...Ellerine sağlık afiyetle tüketin:))

    YanıtlaSil
  7. ah o annelerin elinin değdiği herşeyin tadı bambaşka olur zaten..soda şişelerine domates sosu hazırlama fikri çok acayip,nasıl bir makinası var acaba??Allah iyi günlerde tüketmeyi nasip olsun..sevgiler..

    YanıtlaSil
  8. İnşallah Tülin ablam.Sen şişe topla, dha sonra sana da yaparız.

    Bende Alaşehirde gördüm Saadet.Tavsiye ederim dene, kullanımı çok rahat..

    Değil mi Filizciğim.Hele bir anne ol,kendi anneni daha çok anlıyorsun.Makie dediğim basit bir şey.Resmini görünce bumu diyecelsiniz, portakal sıkma makinasına benziyor..Ben 4-5 senedir domatesleri hep böyle saklıyorum, faydalı bir buluş..

    YanıtlaSil
  9. Maşallah maşallah Nazanım. Ellerinize sağlık. Sağlıkla yemeyi nasip etsin allah. Kalanlar içinde kolay gelsin canım.

    YanıtlaSil
  10. Ellerinize sağlık, bayılıyorum böyle hamarat hanımlarımıza evde olsam neler neler yapacağım ama nerdeyse pazarları bile çalışıyorum...

    YanıtlaSil
  11. İnşallah Dilekciğim..

    Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim Meral hanım.Dediğiniz gibi hepsi vakit alıyor.

    YanıtlaSil
  12. Bu ne güzel kış hazırlığı , erişteye bayılırım...Ama bütün bu işler çok zahmetli olmakla beraber,kışın hazıra konmak da güzel olur:)
    Sağlıklı,hayırlı kışlar olsun...

    YanıtlaSil
  13. Bu soda siselerini hatirliyorum bahsetmistin. Akillica bir yol. Ben de ilk kez bu yil yaptim burada -simdi kayinvalide ile yeniden yapacagiz- Kucuk konserveler aldim yapmak icin. Iyi oluyor. Bu arada ucgen makarna offf ne guzel olurdu. Bu arada bu kurutulmus biber ve patlicanlardan biz hic nasiplenmedik ne is?

    YanıtlaSil
  14. bu şişeleri ilk defa duydum.harika bir fikirmiş ama.herkeslerin yazdığı gibi kapakları sıkma makinası nasıl bişey ki:)

    YanıtlaSil
  15. Tek kullanımlık şişeler çok pratikmiş. Ellerinize sağlık, afiyetler olsun.

    YanıtlaSil
  16. Böyle bir metodu ilk kez görüyorum. Kapak için kullandığınız aleti merak ettim:)

    YanıtlaSil
  17. Teşekkür ederim Nathalie..

    Nevinciğim hiç düşünemedim.Bri dahaki sefere göndereyim.

    Hafta sonu resmini çekince ekleyeyim İlkay.

    Cebimdeki Renkler teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  18. Soda şişesi çok değişik bir fikirmiş.İlk defa duyuyorum.Sağlık, mutlulukla tüketin İnşallah...

    YanıtlaSil
  19. Hafta içi çalıştığım için vaktim olmuyor ama hafta sonu resimlemeye çalışacağım Mutlu Eller..

    İnşallah Özi.Gerçekten değişik bir yöntem..

    YanıtlaSil
  20. Ne kolay ve güzel pratik bir yöntemmiş..Afiyetle tüketmeniz dileğiyle sevgiler.

    YanıtlaSil
  21. Özendim vallahi Nazan Hanım. Ben kışa pek fazla bir şey yapmıyorum artık İki başımıza kalalıberi zaten pek bir şey yediğimiz de yok :) Sevgiler,iyi hafta sonları...

    YanıtlaSil
  22. Elifciğim geçte olsa teşekkür ederim.

    Teşekkürler Colette.Dediğiniz gibi çocuklar olunca daha çok düşünür oluyor insan.Onlar büyüyünce bende o kadar uğraşmam diye düşünüyorum.Size de sevgiler ve güzel hafta sonları...

    YanıtlaSil
  23. NAZAN HANIM MERHABA,
    ÇOK GÜZEL BİRYÖNTEMMİŞ MUTLAKA DENEYECEĞİM. BENİM MERAK ETTĞİM BİRKAÇ SORUM OLACAK BİRİNCİSİ MAKİNEYİ NEREDEN TEMİN EDEBİLİRİZ BİRDE DOMATELERİ RONDODAN GEÇİRİP ŞİŞEYİ KAPATTIKTAN SONRA BULAŞIK MAKİNESİNDEN GEÇİRMİŞSİNİZ BUNDAKİ AMAÇ KAYNATMADAKİ GİBİ ISIMI VERMEK BU İŞLEMDEM SONRA BAŞKA BİR İŞLEM VARMI? ŞİMDİDEN TEŞEKKÜRLER.

    YanıtlaSil
  24. Merhaba elerinize sağlık yaptıktan sonra muhafaza etmek için nerede saklanır buzdalabına mı koydunuz öle gördüm cebap alırsm memnun olurum sagolun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben serin bir yerde saklıyorum Mine hn. Buzdolabına koymanıza gerek yok, sıcak olmasın yeter..

      Sil