13 Şubat 2011 Pazar

Anısı Olanlar-III

Bu postla bende anısı olanları ve hikayeleri kısmını bitiriyorum.İşte onlar...
Benim doğduğum eski şehirde insanlar her hafta banyo için hamamlara giderdi..Hamamlar haftanın iki günü bayanlara özel olurdu.O günlerde bayanlar sabahın altısında kalkar,hamama giderdi.Bizde ise ritüel biraz farklı olurdu.Babaannem, annem ve kardeşler her ay öğlene doğru arabayla hamama giderdik.Rahmetli babaannem o şehrin yerlisiydi ve her hamama gittiğinde gümüş tasını hiç unutmazdı, bir de bir kalıp beyaz sabun..Eski kadınlar annelerinden gördükleri seronomiyi tekrarlardı.Hamamda saatlerce kalınırdı.Çocukluğumdan hiç unutmadığım, sıcaktan bunalıp araya çıktığımızda içtiğimiz buz gibi Çamlıca gazozlarıdır.Bu gazozlara hamam gazozu denir, hamam dışında da çok içmezdik.Bizim favorimiz Uludağ gazozuydu ki ,hala en sevdiğim gazozdur.Hamamlarda özel banyo tutulur, bazen havuza gidilirdi.Babaannem yıkanırken o kaynar suya soğuk karıştırmaz, biz nasıl dayandığını anlayamazdık.Hamamdan dönüldüğünde ise en güzeli annemin acele ile yaptığı o güzel yemeklerdi.Yıllar geçti, biz büyüdük, hamama gitmek istemedik.Babaannaem, annemle gitti.Şimdi gitmek istiyorum ama ne mümkün.Eski şehrimi ziyaret ettiğim o kısa sürelerde ne annemle hamama gitmeye fırsat var, ne de babaannem ve kardeşlerim.Herkes bir yere dağılmış, elimizde kalan bizi bağlayan anılar..İşte anılardaki bu hamam tası rahmetli banaanneme ait.Gümüş, oymalı bu tasları  eskiden kız çeyizine koyarlarmış.Bir küçük bilgi daha, eski şehrin eski kadınları bu tasları hamamda kavga ederken de sık sık kullanırmış...

Porselen tabaklarım büyük halamdan.Vefat ettiğinde lisedeydim.İnce zevkleri olan hoş bir kadındı..Bu komposto takımıda yıllar sonra bana kaldı.Ne yazıkki taşınma sırasında büyük kasesi kırıldı.İçim cız etti.Üzerindeki desenler ne kadar ilginç, hepsi farklı bir film karesi gibi...

9 yorum:

  1. Ben üniversiteyi Eskişehirde okudum.Hamamlar sokağından o kadar geçmeme rağmen hç gitmedim hamama.Hayatımın geri kaln kısmında gidermiyim bilmiyorum ama merak ediyorum doğrusu :)
    Porselen tabaklardan annemde de var.O atmadan sahiplenmek lazım :)Üzerlerindeki resimlere bayılıyorum.

    YanıtlaSil
  2. Hamamda icilen gazoz Camlica degil Gencler markasi ve Eskisehir'de uretilen sade gazozdu. Eksi sozlukte de yazmislar: http://www.eksisozluk.com/show.asp?t=gençler%20gazozu
    Istersen Camlica kelimesini degisirtir de anilarda yanlislik olmasin.

    YanıtlaSil
  3. Ne kadar çok ortak noktalarımız var değilmi Ozi'nin annesi..

    Nevinciğim ben Çamlıca gazozunu çok net hatırlıyorum.Gençler gazozu vardı ama daha sonra Çamlıca gazozuda geldin.Bence Ekşi sözlük Çamlıcayıda eklesin..

    YanıtlaSil
  4. Ah bu anılar ne güzeldir, baktıkça insana neler hatırlatır....
    Anneannemden kalan hamam tası ve annem doğduğunda lohusa şerbeti dağıtılan çin fincanlar, gözüm gibi saklıyordum, buraya taşınırken koyduğumuz depoda birçok şeyle birlikte onlarda çalındılar, çalanlar atmışlardır onları para etmez diye, diğer şeylere hiç üzülmedim, ama bunlara hala içim sızlıyor:(

    YanıtlaSil
  5. Çalınmaları kötü olmuş Banu..Bazı şeylerin yeri dolmuyor değilmi?

    YanıtlaSil
  6. Benim hiç hamam tasım olmadı:=( o sıcak ortama dayanamayacağımdan da eminim. kaseler çok hoşmuş makina da kullanma bunları.

    YanıtlaSil
  7. Benim hamam tasımda anneanneden.
    Gümüş değil,bakır.Bu yüzden arada diğer bakır kap kacakla kalaya gönderilirdi.İçinde çivi işiyle ''Bursa Yadigarı'' yazıyor.
    Hatırası değil de ,yadigarı.

    Hamam anılarımsa yorumlara sığmaz vaziyette.
    Hem de öyle tek şehirde değil.
    İstanbul da yıllarca Sofular a gittik ninemle.Yan komşumuzun yakışıklı,üniv. öğrencisi oğlu bizi arabasıyla bırakmıştı bir gün.Anneannem ''nereye teyzeciğim?'' sorusuna.''Sofulara oğlum '' deyince.Çocuk aynadan benim kızaran yüzüme gülerek bakmış ''Dünde annemi bıraktım hamama ''Demişti.Hamama gidiyor olmaktan utanmış,günlerce anneannemin başının etini yemiştim niye söyledi,başka bişey bulsaydı diye.

    Bak dayanamadım,birini anlattım bile.

    YanıtlaSil
  8. Sevgili Fiamma özellikle Eskişehir'in hamamları çok sıcak olur, alışık olmayan uzun süre kalamaz..Porselenler büfemde, kullanmaya bile kıyamıyorum..

    Tülin ablacığım, ne güzel benim eskiler herkese bir şeyler hatırlatmış...

    YanıtlaSil