8 Aralık 2011 Perşembe

Eski Bir Sanat-Tezhip ve İlk Şirin Denemem...

 Tezhip ve Hat sanatına ilgim küçüklüğüme dayanıyor.İlkokulda ilk Kuran'ımızı Hacıdedem almıştı bize ve her çocuğun bir Kuran'ı olmalı demişti .Bir arkadaşımla birlikte kendi isteğimizle 4-5 yıl yazları arka sokağımızda oturan yaşlı bir çifte  Kur'an dersine gitmiştik.Çok tatlı insanlardı, hiç zorlama ve kısıtlama getirmeden Kur'an'ı bize sevdirdiler.Aradan geçen bu kadar sene de bile hala Kur'an okuyabiliyorsam onlar sayesindedir.Ancak yaz derslerimiz 4 sene sonra hastalıkları yüzünden bitti ve biz bir camiye ders için gittik.O yaşlı insanların sevecenliğinden ve hoşgörüsünden sonra oradaki bayan hocanın despotluğu bizi yıldırdı ve ders isteğimiz o yaz bitti.Ama ben Kur'anımı her açtığımda o tatlı çifti hatırlarım ve sevgiyle anarım..Neyse nereden nereye.İşte Kuran'ımdaki  süslemeler ve yazılar  o yıllarda çok hoşuma giderdi.Tek tek hepsini inceler, hayran kalırdım.Yıllar sonra aynı zevki Orhan Pamuk'un Benim Adım Kırmızı romanında hissettim.Geçen gün lojmanda bir komşumun kermes için tezhip ile süslediği kitap ayraçlarını görünce bu sebeplerle hemen  satın aldım.Ara sıra hayranlıkla inceliyorum.Kendi evinde bunun bir kaç katı güzellikte eserler var.(Bu arada Tezhip (Osm: Tezhib) kelimesi, Arapça zeheb (altın) kökünden türemiş olup, ‘altınlamak’ anlamına gelir. Çoğulu olan “tezhibat” “altınlama süslemeler” demektir. Tezhip günümüzde daha çok İslam kökenli kitap bezeme sanatlarına verilen addır.Daha çok bilgi burada..)


Tezhip hayran olsamda gözlerim yüzünden, benim için zor bir sanat.Bende örgülerle idare ediyorum.En son yeğenim için başladığım şirinin bir tek parmak ve elleri kaldı.Şirini  Amigurumi forumda Gül'ün verdiği tarife göre örüyorum.Büyük bir oyuncak olacak.Amigurumi forum artık yeni adresinde..

15 yorum:

  1. çok güzel olmuş canım çok ta zarif.emeğine sağlık tezhip çok zahmetli bir sanat kız kardeşim yapıyor bir tablo için bazen bir ay çalışabiliyor.bende çok seviyorum ama kendime hiç güvenim yok bu konuda sevgiler

    YanıtlaSil
  2. çok zarif görünüyor. Ama sinin de yazdığın gibi zor bir sanat...Bu arada ben Şirin'i de çok merak ettim...

    YanıtlaSil
  3. Öğrenilecekler listesinde benim de.
    Çok zor gelmeyeceğini düşünüyorum,ne de olsa diğer mesleğime yakın,bakalım..Şirini ben de merak ediyorum Nazan.Sen bana yeni bir amigurumi başlatacaksın bu gidişle canım.

    YanıtlaSil
  4. Çok güzel olmuş, renkleri de güzel. Şirin bittiğinde hemen yayınla da merakımızı giderelim:)

    YanıtlaSil
  5. Ellerine sağlık şeker. Eminim şirin pek de güzel olacaktır. Tıpkı benim gibi yani he he. Yeni ilgi alanını da beğendim. Hadi kolay gele.

    YanıtlaSil
  6. Nazancığım çok teşekkürler... Sabırsızlıkla bekliyoruz. Daha bizim ufaklığa söylemedim. Ona tam süpriz olacak.

    Canan

    YanıtlaSil
  7. Dediğin gibi çok zahmetli Mihrimah.Komşum eğilmekten sürekli sırt ağrısı çekiyor.

    Şirini bitirmek üzereyim Saadet.Sanırım boyu 40-50 cm arası olacak..

    Tezhip sanatı sana yakışır Tülin abla.Harika işler çıkarırdın.Şirin çabuk örülüyor, dene bence.Ayrıca Nur teyzem daha çok şirin ördürecek sana.

    YanıtlaSil
  8. Çok güzel çok..
    Ellerine sağlık canım
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  9. zor bir sanat ama yaptıkların çok güzel, şirini merak ettim:))

    YanıtlaSil
  10. Teşekkürler Fadiş, biter bitmez yayınlayacağım..

    Dilekciğim senle bir şirine örelim biz.

    Ablacığım inşallah sever.Özellikle büyük örüyorum ona..

    YanıtlaSil
  11. Teşekkürler Hayat Cafe..

    Teşekkürler Noblesse, tezhipler benim eserim değil.Çok isterdim böyle ince bir sanatla uğraşmayı..

    YanıtlaSil
  12. Nazancığım ben teyzem sayesinde tanıştım Tezhiple, beni çok aşar diye düşünüyordum ama benim de öğrenilecekler listemde. Arada cesaret bulup ufak ufak deniyorum. Teyzem iki senedir kursuna gidiyor, yapığı ayraçların büyük bir bölümünü Löseve bağışladı. Bu arada sayfamda mimin var, çok eğlenceli hadi sana kolay gelsin

    YanıtlaSil
  13. Daha önce söylediğini hatırlıyorum Sevda.Ne güzel hem yapıp hem de bağışlıyor.Mim için teşekkürler, en kısa zamanda yanıtlayacağım..

    YanıtlaSil
  14. çok güzel bir sanat emeğine sağlık
    şirineni sabırsızlıkla bekliyorum kolay gelsin

    YanıtlaSil
  15. Teşekkürler Canan.Şirin bitti,yarın ekleyeceğim..

    YanıtlaSil